Hybride werken
Bekijk subcategorieën

Wat je moet weten over Hybride werken

Faciliteer hybride werken voor jezelf en je collega's

Hybride werken is het nieuwe normaal; het gedeeltelijk thuis en op kantoor werken. Sinds corona werken we met z'n allen noodgedwongen thuis, maar de wil om weer naar kantoor te gaan, neemt bij menigeen toe naarmate hij of zij langer thuiswerkt. De belangrijkste reden om weer naar kantoor te willen, is het zien van collega's, het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden die beter op kantoor gedaan kunnen worden of de behoefte om even in een andere omgeving te willen zijn. Maar het thuiswerken op zich bevalt goed. De meerderheid wil ook na corona blijven thuiswerken en het kantoorbezoek beperken tot slechts een aantal keren per week; oftewel hybride werken is de nieuwe norm.

Hybride werken

 

"De meerderheid wil blijven thuiswerken en het kantoorbezoek beperken tot slechts een aantal keren per week; oftewel hybride werken is de nieuwe norm"

Hybride werken biedt veel kansen voor zowel werkgevers als werknemers. Waar het thuiswerken in de afgelopen decennia maar langzaam van de grond kwam, zorgde het coronavirus er voor dat hybride werken in slechts enkele weken vrijwel door iedere kenniswerker realiteit werd. Veel mensen ervaren hybride werken inmiddels als zeer positief.

Meer Werkgeluk
Ten eerste waarderen medewerkers het werk naar eigen inzicht te kunnen combineren met hun privé-situatie en persoonlijke behoeften. Wil men bijvoorbeeld overdag boodschappen doen, dan wordt deze tijd 's-avonds of op een ander tijdstip weer net zo makkelijk gecompenseerd. Men gaat veel effectiever met tijd om; denk ook maar eens aan de ellelange vergaderingen die vervangen worden door korte bondige online meetings, het vervallen van reistijd/woon-werkverkeer en de hogere productiviteit en concentratie bij thuiswerken. Over het algemeen voelen medewerkers zich bij hybride werken meer verantwoordelijk, bevlogen en zitten beter in hun vel. Kortom: meer werkgeluk met hybride werken.

Hogere productiviteit
Bij hybride werken zijn medewerkers een stuk productiever en geconcentreerder dan wanneer men op kantoor, veelal in een kantoortuin, werkt. Er zijn geen onaangekondigde bezoekjes, groepsconversaties en lawaai van communicerende mensen. De netto-werktijden liggen bij hybride werken dan ook hoger dan bij traditionele werkvormen.

Duurzaamheid
Ten derde is duurzaamheid een voordeel van hybride werken. 's-Ochtends en 's-avonds staan medewerkers niet meer in de file. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee en de energie van de medewerker zelf, die minder vermoeid de werkdag afsluit. Ook heeft hybride werken invloed op de benodigde hoeveelheid kantoorruimte en indirect op het energieverbruik. Duurzaamheid heeft bij hybride werken zowel betrekking op het milieu als het welzijn van de mens.

Download de checklist voor hybride werken
  • Checklist voor de thuiswerkplek
  • Checklist voor het hybride kantoor
  • Checklist voor audiovisuele communicatie
Download checlist
Whitepaper

De fysieke thuiswerkplek voor hybride werken
Een goede thuiswerkplek is essentieel bij hybride werken. Werken aan de keukentafel, een klapstoel achter een te klein bureau of een laptop zonder standaard en toetsenbord... het komt allemaal voor. Met alle gevolgen van dien. Volgens vakbond CNV kamt bijna de helft van de thuiswerkers met fysieke klachten, zoals rug-, nek-, schouder- en armklachten. Het inrichten van een goede thuiswerkplek is dus super belangrijk bij hybride werken.

Door voldoende aandacht te besteden aan ergonomie en comfort voorkom je klachten en eventuele uitval op lange termijn. Een gezonde werkhouding is daarbij het belangrijkste en krijg je door een bureau en ergonomische bureaustoel te nemen en op de juiste werkhoogte in te stellen. Dit kun je doen aan de hand van een zit-instructie. Daarnaast is het stimuleren van voldoende beweging relevant. Kies daarom voor een bureaustoel die deze stimulans in zich heeft en/of kies voor een zit-sta bureau om zittend en staand werken af te kunnen wisselen. Verder is het van belang dat er voldoende rust en een goede sfeer gecreëerd wordt. Meer over de fysieke werkplek lees je op de pagina thuiswerkplek inrichten. Onze professionals kunnen je bovendien persoonlijk adviseren over alle facetten van de fysieke thuiswerkplek voor hybride werken.

Hybride werken

De digitale thuiswerkplek voor hybride werken
Kijken we naar de digitale tools die nodig zijn voor hybride werken, dan zijn naast een goede internetverbinding een aantal hardware en software oplossingen nodig. Denk bijvoorbeeld in eerste instantie aan een betrouwbare webcam die op ooghoogte gemonteerd is. Maar denk ook aan een headset, met eventueel een microfoon, zodat je anderen goed kunt horen en jezelf helder bestaanbaar maakt. Hiernaast is de softwarekeuze doorslaggevend bij hybride werken. Zo zijn er verschillende platforms waarop je met elkaar kunt samenwerken; Microsoft Teams, LifeSize, Zoom of Google Meet zijn de bekendste platforms. De keuze is afhankelijk of je alleen wilt videobellen, alleen documenten wilt delen of ook gezamenlijk in één document wilt werken. Ook het aantal mensen waarmee je online wilt samenwerken bepaald de keuze met welke software je gaat werken. 

Meer informatie over de fysieke en digitale inrichting van je thuiswerkplek vind je op de pagina: thuiswerkplek inrichten. Wil je persoonlijk advies om jouw ultieme werkplek voor hybride werken samen te stellen? Neem dan contact op met één van onze professionals.

Bij hybride werken beperken medewerkers het kantoorbezoek tot slechts een aantal keren per week. Zij bezoeken het kantoor met name om collega's, leveranciers en andere relaties face tot face te ontmoeten. Ook de behoefte om even in een andere omgeving te willen zijn speelt een rol.

Inspirerende ontmoetingsruimten
Voor organisaties die hybride werken, zijn inspirerende ontmoetingsruimten dan ook buitengewoon belangrijk. Plekken waar collega's elkaar informeel kunnen ontmoeten, even met elkaar kunnen bijkletsen en waar men projecten en werkzaamheden onderling kan afstemmen. Dit kan één op één zijn, maar ook in teamverband. Het is dus zaak om ontmoetingsruimten te realiseren die verschillend van opzet zijn. Denk aan aantrekkelijke zithoekjes, treinzits, brainstormruimten en vergaderruimten. De aankleding en sfeer zijn van grote betekenis voor medewerkers, wees daarin dus creatief.

Audiovisuele faciliteiten voor samenwerking
Verder dienen de ruimten voorzien te zijn van faciliteiten die de onderlinge samenwerking ten goede komt. Denk aan het plaatsen van whiteboards, interactieve (presentatie)displays, audiovoorzieningen, cameraregistratiesystemen, discussiesystemen en oplossingen voor teleconferencing en videoconferencing. Met name het laatst genoemde is van fundamenteel belang, gezien men snel en eenvoudig externe personen digitaal moet kunnen betrekken in meetings. Uiteraard dienen medewerkers hun eigen device in no-time te verbinden met de aanwezige faciliteiten. Dit gebeurd tegenwoordig via een draadloze conference verbinding. Verder wordt elke ruimte voorzien van een centraal bedieningspaneel voor een eenvoudige en intuïtieve bediening van audiovisuele apparatuur.

Digitale ruimtereservering
Ten slotte mag een digitaal ruimtereserveringssysteem niet ontbreken in een kantoor voor hybride werken. Zowel op locatie als vanuit huis dient men de verschillende ruimten makkelijk te kunnen reserveren.   

Hoe bereid je jullie werkomgeving voor op hybride werken? Hoe creëer je de ideale werkomgeving voor hybride werken en wat levert hybride werken jullie organisatie op? Dat zijn vragen waar wij met ons huisvestingsadvies antwoord op geven. Met het deskundig huisvestingsadvies van onze divisies Projectinrichting en Audiovisueel geven onze professionals je graag inzicht in de wijze waarop jullie de werkomgeving het beste kunnen organiseren om hybride werken mogelijk te maken. We laten aan de hand van een vlekkenplan zien hoe verschillende ruimten het beste ingedeeld en benut kunnen worden. Dit doen we aan de hand van bijvoorbeeld een werkomgevingsanalyse, werkplekanalyse en bezettingsgraadanalyse. We adviseren je over de inrichting en tools, voor zowel op kantoor als thuis. Dus wil je hybride werken succesvol faciliteren? Neem dan contact op met één van onze professionals en laat je persoonlijk adviseren. Samen maken we het verschil!

Plannen om hybride werken mogelijk te maken voor jullie organisatie? Met onze divisies Projectinrichting en Audiovisueel helpen we je daar graag bij. Het beste van deze twee werelden hebben we voor jullie samengebracht om hybride werken succesvol te realiseren. Maak een vrijblijvende afspraak, fysiek of digitaal, en laat je inspireren en adviseren door één van onze professionals.

Persoonlijk advies?

Laat het ons weten! We vertellen je graag meer over hybride werken.

Neem contact met mij op
Whitepaper