Hybride werken

Hybride werken smal

Wat je moet weten over hybride werken

Faciliteer hybride werken voor jezelf en je collega's

Hybride werken is inmiddels het nieuwe normaal geworden. Een deel van het personeel werkt thuis en het andere deel werk op kantoor. Door hybride te werken, plan je je dag een stuk flexibeler in, ben je een stuk productiever en ervaar je meer werkgeluk. Je ervaart namelijk een veel betere werk-privébalans en je kiest zelf je werktijd en -plek.

Bij Wuestman helpen we je om de ultieme hybride werkomgeving te creëren. Niet alleen op kantoor, maar ook thuis moet je namelijk zonder problemen je werkzaamheden kunnen uitvoeren. Met de juiste audiovisuele oplossingen en de juiste inrichting, kun je overal hybride werken zonder problemen.

Bespreek de mogelijkheden voor hybride werken

Hybride werken

 

"De meerderheid wil blijven thuiswerken en het kantoorbezoek beperken tot slechts een aantal keren per week; oftewel hybride werken is de nieuwe norm"

Hybride werken biedt veel kansen voor zowel werkgevers als werknemers. Waar het thuiswerken in de afgelopen decennia maar langzaam van de grond kwam, zorgde het coronavirus er voor dat hybride werken in slechts enkele weken vrijwel door iedere kenniswerker realiteit werd. Veel mensen ervaren hybride werken inmiddels als zeer positief en dat is niet zonder reden.

✓ Meer werkgeluk✓ Duurzamer
✓ Hogere productiviteit✓ Betere werk-privébalans

Hybride werken voor meer werkgeluk
Ten eerste waarderen medewerkers het als zij werk naar eigen inzicht kunnen combineren met hun privé-situatie en persoonlijke behoeften. Wil men bijvoorbeeld overdag boodschappen doen, dan wordt deze tijd 's avonds of op een ander tijdstip weer net zo makkelijk gecompenseerd.

Men gaat veel effectiever met tijd om; denk ook maar eens aan de ellelange vergaderingen die vervangen worden door korte bondige online meetings, het vervallen van reistijd/woon-werkverkeer en de hogere productiviteit en concentratie bij thuiswerken. Over het algemeen voelen medewerkers zich bij hybride werken meer verantwoordelijk, bevlogen en zitten ze beter in hun vel. Kortom: meer werkgeluk met hybride werken.

Hogere productiviteit
Bij hybride werken zijn medewerkers een stuk productiever en geconcentreerder dan wanneer men op kantoor, veelal in een kantoortuin, werkt. Er zijn geen onaangekondigde bezoekjes, groepsconversaties en lawaai van communicerende mensen. De netto-werktijden liggen bij hybride werken dan ook hoger dan bij traditionele werkvormen.

Duurzaamheid
Ten derde is duurzaamheid een voordeel van hybride werken. 's Ochtends en 's avonds staan medewerkers niet meer in de file. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee en de energie van de medewerker zelf, die minder vermoeid de werkdag afsluit. Ook heeft hybride werken invloed op de benodigde hoeveelheid kantoorruimte en indirect op het energieverbruik. Duurzaamheid heeft bij een hybride werkplek zowel betrekking op het milieu als het welzijn van de mens.

Download de checklist voor hybride werken
  • Checklist voor de thuiswerkplek
  • Checklist voor het hybride kantoor
  • Checklist voor audiovisuele communicatie
Download checlist
Whitepaper

De fysieke thuiswerkplek voor hybride werken
Een goede thuiswerkplek is essentieel bij hybride werken. Werken aan de keukentafel, een klapstoel achter een te klein bureau of een laptop zonder standaard en toetsenbord... Het komt allemaal voor. Met alle gevolgen van dien. Volgens vakbond CNV kamt bijna de helft van de thuiswerkers met fysieke klachten, zoals rug-, nek-, schouder- en armklachten. Het inrichten van een goede hybride werkplek voor thuis is dus zeer belangrijk bij hybride werken.

Hybride werken

Door voldoende aandacht te besteden aan ergonomie en comfort voorkom je klachten en eventuele uitval op lange termijn. Een gezonde werkhouding is daarbij het belangrijkste en krijg je door een bureau en ergonomische bureaustoel te nemen en op de juiste werkhoogte in te stellen. Dit kun je doen aan de hand van een zit-instructie.

Daarnaast is het stimuleren van voldoende beweging relevant. Kies daarom voor een bureaustoel die deze stimulans in zich heeft en/of kies voor een zit-sta bureau om zittend en staand werken af te kunnen wisselen. Verder is het van belang dat er voldoende rust en een goede sfeer gecreëerd wordt. Onze professionals kunnen je persoonlijk adviseren over het inrichten van je thuiswerkplek voor hybride werken.

Hybride werken

Kijken we naar de digitale tools die nodig zijn voor een hybride werkplek, dan zijn naast een goede internetverbinding een aantal hardware en software oplossingen nodig. Denk bijvoorbeeld in eerste instantie aan een betrouwbare webcam die op ooghoogte gemonteerd is. Maar denk ook aan een headset, met eventueel een microfoon, zodat je anderen goed kunt horen en je zelf helder verstaanbaar bent.

Hiernaast is de softwarekeuze doorslaggevend bij hybride werken. Zo zijn er verschillende platforms waarop je met elkaar kunt samenwerken; Microsoft Teams, LifeSize, Zoom of Google Meet zijn de bekendste platforms. De keuze is afhankelijk van of je alleen wilt videobellen, documenten wilt delen of ook gezamenlijk in één document wilt werken. Ook het aantal mensen waarmee je wilt online samenwerken bepaalt de keuze met welke software je gaat werken. 

Meer informatie over de fysieke en digitale inrichting van je thuiswerkplek vind je op de pagina: thuiswerkplek inrichten. Wil je persoonlijk advies om jouw ultieme werkplek voor hybride werken samen te stellen? Neem dan contact op met één van onze professionals.

Ontvang persoonlijk advies

Bij hybride werken, beperken medewerkers het kantoorbezoek tot slechts een aantal keren per week. Zij bezoeken het kantoor met name om collega's, leveranciers en andere relaties face to face te ontmoeten. Ook de behoefte om even in een andere omgeving te willen zijn, speelt een rol.

Inspirerende ontmoetingsruimten
Voor organisaties die hybride werken, zijn inspirerende ontmoetingsruimten dan ook buitengewoon belangrijk. Plekken waar collega's elkaar informeel kunnen ontmoeten, even met elkaar kunnen bijkletsen en waar men projecten en werkzaamheden onderling kan afstemmen. Dit kan één op één zijn, maar ook in teamverband. Het is dus zaak om ontmoetingsruimten te realiseren die verschillend van opzet zijn. Denk aan aantrekkelijke zithoekjes, treinzitjes, brainstormruimten en vergaderruimten. De aankleding en sfeer zijn van grote betekenis voor medewerkers, wees daarin dus creatief.

Audiovisuele faciliteiten voor samenwerking
Verder dienen de ruimten voorzien te zijn van faciliteiten die de onderlinge samenwerking ten goede komt. Denk aan het plaatsen van whiteboards, interactieve (presentatie)displays, audiovoorzieningen, cameraregistratiesystemen, discussiesystemen en oplossingen voor teleconferencing en videoconferencing.

Met name videoconferencing is van fundamenteel belang, gezien men snel en eenvoudig externe personen digitaal moet kunnen betrekken in meetings. Uiteraard dienen medewerkers hun eigen device in no-time te verbinden met de aanwezige faciliteiten. Dit gebeurd tegenwoordig via een draadloze conference verbinding. Verder wordt elke ruimte voorzien van een centraal bedieningspaneel voor een eenvoudige en intuïtieve bediening van audiovisuele apparatuur.

Digitale ruimtereservering
Ten slotte mag een digitaal ruimtereserveringssysteem niet ontbreken in een kantoor voor hybride werken. Zowel op locatie als vanuit huis dient men de verschillende ruimten makkelijk te kunnen reserveren.   

Hoe bereid je jullie werkomgeving voor op hybride werken? Hoe creëer je de ideale hybride werkplek en wat levert het jullie organisatie op? Dat zijn vragen waar wij met ons huisvestingsadvies antwoord op geven.

Met het deskundige huisvestingsadvies van onze divisies Projectinrichting en Audiovisueel geven onze professionals je graag inzicht in de wijze waarop jullie de werkomgeving het beste kunnen organiseren om hybride werken mogelijk te maken. We laten aan de hand van een vlekkenplan zien hoe verschillende ruimten het beste ingedeeld en benut kunnen worden. Dit doen we aan de hand van bijvoorbeeld een werkomgevingsanalyse, werkplekanalyse en bezettingsgraadanalyse. We adviseren je over de inrichting en tools, voor zowel op kantoor als thuis.

Wil je hybride werken succesvol faciliteren? Neem dan contact op met één van onze professionals en laat je persoonlijk adviseren. Samen maken we het verschil!

Persoonlijk advies?

Laat het ons weten! We vertellen je graag meer over hybride werken.

Neem contact met mij op
Whitepaper