Office Supplies - Ergonomie

Ergonomisch werken

Vergroot je werkgeluk met een ergonomische werkplek

Het hebben van een ergonomische werkplek speelt een belangrijke rol bij het realiseren van meer werkgeluk binnen je organisatie. Zonder de juiste middelen kun je last krijgen van je nek, schouders en rug, en dat is natuurlijk niet iets om gelukkig van te worden. Toch is ergonomie een vaak vergeten onderdeel. Niet bij ons, wij weten namelijk als geen ander hoe belangrijk ergonomie is bij het creëren van meer werkgeluk.

Wil je weten of jullie huidige werkplek ergonomisch genoeg is? Vraag dan een werkplek-analyse aan! Onze specialisten bekijken of je de juiste zithouding hebt en of er behoefte is aan meer ergonomische middelen.

Vraag een werkplek-analyse aan 

✓ Ruim 20 jaar ervaring

✓ Werkzaam in heel Nederland

✓ Voorkom RSI-klachten

 

✓ Persoonlijk advies

Ergonomisch werken

Een ergonomische werkplek is belangrijk, omdat het een hoop klachten kan voorkomen of verhelpen.

  • Voorkom RSI-klachten;
  • Bespaar jezelf nek- en rugpijn;
  • Werk prettiger;
  • Voorkom kosten voor genezing van klachten.
Ergonomisch werken

"Zonder de juiste ergonomische middelen kun je last krijgen van je nek, schouders en rug, en dat is natuurlijk niet iets om gelukkig van te worden"

Jacolien Meijer-Hop, commercieel medewerker & ergocoach

Ergonomie is de wetenschap die zich bezighoudt met het afstemmen van hulpmiddelen en omstandigheden op jou als mens. Het komt vaak voor als term in werkomgevingen waar mensen uren achter elkaar achter een beeldscherm werken.

Neem bijvoorbeeld je bureaustoel, als deze verstelbaar is naar je lichaam zit je er veel lekkerder en beter op dan dat je een niet verstelbare bureaustoel hebt. Misschien denk je nu wel bij jezelf, ik zit hartstikke lekker in mijn niet-verstelbare bureaustoel, maar op den duur zal je waarschijnlijk toch last gaan krijgen van je nek, schouders en rug vanwege een verkeerde houding.

En voorkomen is beter dan genezen!

Ergonomie is key voor het creëren van de optimale werkplek. Denk hierbij aan de juiste bureaustoel, het juiste bureau en de juiste hoogte van je beeldscherm. Maar er zijn nog veel meer opties mogelijk. Toch is het verstandig om te beginnen bij de basis en vanuit daar meer ergonomische opties toe te voegen.

Deze basis kan bestaan uit de volgende onderdelen:

  • Een ergonomische bureaustoel
  • Het zit-sta bureau
  • Een ergonomische muis
  • Een monitorarm

Bespreek de mogelijkheden voor jouw organisatie

Ergonomie is belangrijk bij het kiezen van de juiste bureaustoel. Je moet hierbij letten op een aantal aspecten zoals: Is de stoel verstelbaar in hoogte? Kun je de armleuningen verstellen? Is het mogelijk om de rugleuning te verstellen? Dit zijn stuk voor stuk vragen die van belang zijn bij het kiezen van de juiste ergonomische bureaustoel.

Een belangrijk onderdeel bij het creëren van jouw optimale werkplek, is het bureau. Kies voor een zit-sta bureau, zodat je de hoogte kunt afstemmen op je bureaustoel. Met dit bureau kun je daarnaast makkelijk afwisselen tussen staand- en zittend werken. Het afwisselen tussen staand en zittend werken heeft veel voordelen, zo bevorderd het onder andere de bloedsomloop en voorkomt het rugklachten. Verder bevorderd het ook nog eens de vitaliteit op het werk.

We brengen op ons werk vaak veel uren achter de computer door. Het is daarom belangrijk dat je dit op een ergonomische manier doet, bijvoorbeeld met de juiste muis. Bij een traditionele muis ligt de hand doorgaans plat op de muis, hierdoor is het polsgewricht gedraaid heeft de hand een onnatuurlijke stand. Dit kan op langere termijn RSI klachten veroorzaken.

Een ergonomische muis onderscheidt zich van een traditionele muis door de speciale vorm; het zorgt er namelijk voor dat je hand in een verticale stand staat. De hand rust hierdoor in een natuurlijke positie op de muist, waardoor er minder spierspanning op de pols en arm staat.

Een monitorarm wordt steeds meer gebruikt in het bedrijfsleven en dat is niet voor niets. Het gebruik van een monitorarm is gemakkelijk en het zorgt het voor een betere werkhouding. Als je beeldscherm niet op de juiste hoogste staat ingesteld, neem je automatisch een slechte houding aan. Met een monitorarm los je dit probleem makkelijk op.

Er zijn verschillende soorten monitorarmen beschikbaar. Wij helpen je graag met het kiezen van de juiste monitorarm voor jou.

Met het juiste meubilair en de juiste kantoorartikelen kom je al ver, maar het is ook van belang dat je ze op de juiste manier gebruikt. Een belangrijk onderdeel van een ergonomische werkplek is namelijk je zithouding.

Een goede zithouding is met name afhankelijk van de stand van je bureaustoel.

  • Je knieën staan in een hoek van 90 graden wanneer je je voeten plat op de grond zet.
  • De hoek tussen je rugleuning en de zitting van je bureaustoel is idealiter ingesteld tussen de 95 en 105 graden om onderuitzakken te voorkomen.
  • Voor de juiste diepte van je zitting, plaats je een vuist tussen je knieholte en de rand van de zitting te plaatsen. Wanneer je onderrug daarbij contact maakt met de rugleuning, heeft je zitting de juiste diepte.
  • De armleggers van je bureaustoel moeten zo afgesteld zijn dat je onderarm en bovenarm met ontspannen schouders een hoek van 90 graden vormen.

Wanneer je bovenstaande zit-instructie volgt, heb je een juiste zithouding; de basis van een ergonomische werkplek.

Je kunt dus stellen dat ergonomie een belangrijk onderdeel is voor het realiseren van meer werkgeluk binnen jullie organisatie. Zo blijven een hele hoop gezondheidsklachten, zoals RSI, nek- en rugpijn, bespaard. Het kiezen van de juiste ergonomische hulpmiddelen is dus van groot belang bij het creëren van de optimale werkplek. Er zijn nog veel meer producten verkrijgbaar die de ergonomie binnen jullie organisatie sterk kunnen verbeteren. Denk hierbij aan speciale toetsenborden, muizen, polssteunen, voetsteunen, krukken enzovoort.

Als professional kan Wuestman je persoonlijk adviseren over ergonomische hulpmiddelen. Of je nu op zoek bent naar een specifiek ergonomisch hulpmiddel, een zitinstructie wilt of graag tips wilt ontvangen over uw werkhouding. Wuestman helpt je graag verder. Neem vandaag nog contact op met een van onze adviseurs via ons formulier of neem contact op via 0341 46 20 80.

Bespreek de mogelijkheden voor jouw organisatie